Nu de Omgevingswet, en daarmee de Wkb, per 1 januari aanstaande een feit is komt de vraag hoe je hier binnenkort echt serieus mee aan de slag moet.
Misschien heb je al wel eens een informatiesessie bijgewoond of zelfs al een proefproject gedraaid, maar heb je nu helder hoe je dit binnen de jouw organisatie gaat implementeren en hoe je hiervoor draagkracht gaat creëren.
Maak een stappenplan
Wanneer je optimaal gebruik wil maken van de resterende tijd tot aan 1 januari is het advies om een stappenplan te maken. Het doel van dit stappenplan is een doelgerichte en gefundeerde keuzes maken aangaande het toe te passen instrument en kwaliteitsborger.
Dit begint met het kritisch bekijken van het huidige interne kwaliteitsmanagement systeem.
Dit klink misschien zwaar maar binnen ieder bedrijf wordt, hetzij bewust of onbewust, wel wat gedaan op gebied van kwaliteit.
Hierna bepaal je of je op basis van de huidige werkwijze de Wkb-systematiek wilt implementeren zodat je hier zelf meer sturend in bent of dat je voor een instrument kiest wat jou aan de hand neemt.
Uiteindelijk moeten alle rollen binnen je organisatie meegenomen worden en wel zo dat zij weten wat er van hen verwacht wordt maar ook dat zij hiervoor de juiste instructie hebben ontvangen.
Wat kan je zelf?
De kwaliteitsborger heeft drie minimum taken te vervullen. Dit gaat om het vaststellen van het borgingsplan, opbouwen van gerechtvaardigd vertrouwen en afgeven van de verklaring.
Dit betekend dat je veel taken ook zelf kan/mag oppakken. Het gaat om het opstellen van bijvoorbeeld de risicoanalyse, keuringsplan, borgingsplan enz.
Het voordeel hiervan is dat de kosten van een kwaliteitsborger lager zullen worden.
Nu is het, net als met leren autorijden, je hebt wel wat lessen nodig voordat je het onder de knie hebt.
Wat is je ambitie?
Om verschillende redenen kunnen hierin verschillende keuzes gemaakt worden. Dit is mede afhankelijk van de ambitie die je als organisatie hebt. Kies je het taxiritje (simpeler maar duurder) of ga je zelf leren autorijden (minder afhankelijkheid en op termijn goedkoper).
Wat is de toegevoegde waarde van BenBC?
BenBC heeft inmiddels veel ervaring opgedaan met het begeleiden van (bouw)bedrijven op gebied van bepalen van het ambitieniveau, beoordelen van het interne kwaliteitsmanagementsysteem en het hierop aansluitend keuze bepalen met betrekking tot een instrument en kwaliteitsborger.
Hiermee heb je snel inzicht en worden bijzaken van hoofdzaken gescheiden. Je voorkomt dus dat je veel tijd kwijt bent aan het uitvinden van het wiel.
BenBC onderscheidt zich door een pragmatische aanpak zodat het uiteindelijk voor alle rollen binnen je organisatie snel duidelijk is wat er van hen wordt verwacht.
Meer weten?…. bel of mail me voor een afspraak